چگونه واژه‌های غنی‌تری در نوشتار خود بکار ببریم

هرکس کلمات بیشتری دارد نویسنده‌ تر است. شاهین کلانتری

فقر کلمه نویسنده را افسرده می‌کند و نوشته‌هایش کلیشه‌ای و کسالت‌بار است.

گستردگی دامنه واژگان فقط مخصوص نویسنده نیست. و فکر نکنید افزایش دامنه لغات فقط برای نوشتن است.

وقتی دامنه واژگان افزایش پیدا می‌کند بر اعتبار شغلی شما تاثیر می‌گذارد. موفقیت شما در ارتباط با دیگران بهتر می‌شود. چه در ارتباط خصوصی و چه ارتباط عمومی.

دامنه واژگان در تمام ابعاد کمک کننده هستند.

افراد موفق می‌گویند: اگر می‌خواهید توسعه فردی خود را افزایش دهید و رشد بیشتری تجربه کنید؛ دامنه واژگان خود را افزایش دهید.

شما هیچ یک از افراد موفق، و آدم‌های فرهیخته را نمی‌بینید که دامنه واژگان ضعیفی داشته باشند.

هرچقدر به لحاظ کلمه غنی‌تر باشید استحکام ارتباط شما بهتر است و خودتان را بهتر نشان می‌دهید و برند شخصی خودتان را با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری توسعه می‌دهید.

نویسنده چیره‌دست برای هر مفهومی ده‌ها کلمه دارد. که به اقتضای کلام و تناسب مقام می‌تواند کلمات را بکار بگیرد.

  1. به عنوان مثال: مترادف کلمه عشق، در واژه‌یاب به معنیِ دوست داشتن به حد افراط. شیفتگی؛ دلدادگی؛ دلبستگی و دوستی مفرط است.

همچنین معشوق: به معنیِ عشق ورزیدن؛ عشق داشتن؛ عشق‌بازی کردن؛ تعشق، خلت، دوستی، شیفتگی، علاقه، محبت، مودت، مهر، وداد است.

کلمه مهربانی مترادف با: تولا، حفاوت، آزرم، خوشخلقی، دوستی، شفقت، عاطفه، عطوفت، عنایت، گرمسری، لطف، محبت، مرحمت، نوازش، نیکویی است.

یا کلمه علم، ببنید چه کلمات دیگری با علم مترادفند: دانش، آگاهی، معرفت، شناخت، و… که این از ظرافت کلام است. و متن خوب با استفاده از معانی زیاد ساخته می‌شود.

نویسنده با داشتن گسترش کلمات مشکلی در بیان نوشتاری ندارد، مسئله نویسنده انتخاب کلام است. استفاده از کدام کلمه می‌تواند بیشترین تاثیر بر خواننده بگذارد؟

در سخنرانی و گفت‌وگوهای شفاهی خود، اگر دامنه واژگان‌تان ضعیف باشد، نمی‌توانید روی مخاطبتان تاثیر بگذارید.

اهمیت وسعت دامنه واژگان ساختار جمله را لذت‌بخش و سرگرم کننده می‌کند.

 

برای تمرین گسترش دامنه لغات، ده کلمه از متن مورد علاقه‌ای از کتاب دوست‌داشتنی خود بردارید و با استفاده از کلمات انتخاب شده متنی تازه بنویسید.

هیچ حساسیتی به کیفیت متن‌تان ندهید. یا به اینکه موضوع شما تا چه اندازه چفت‌وبست محکمی دارد، اهمیت ندهید. مهم این است که شما از این ده کلمه در متن خود بکار برید.

ممکن است شما این کلمات را قبلا دیده باشید و برایتان نامانوس نباشد، ولی تا بحال از این ده کلمه استفاده فعالی نداشتید. کلمه‌برداری باعث می‌شود شما از این ده کلمه استفاده فعال کنید. و فقط اکتفا نکنید به نوشتن ده کلمه، بلکه در گفت‌وگوها نیز از کلمات استفاده کنید.

هرطور شده در گفتار بکار ببرید و اصلا خجالت نکشید. اجازه دهید کلمات وارد دامنه فعال شما شوند؛ در استفاده از آنها خساست نکنید. بدانید که نخستین پلّه نویسندگی دامنه واژگان قوی است. اگر نخستین پلّه را جدی نگیرید، در بیان نوشتن و گفت‌وگوهای خود ناتوان خواهید بود.

بهترین‌ها پیش رویتان باد🌷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *